Per Arne Andersen Per Arne Andersen

Hvorfor velge Horten Montesorri?

Det er flere grunner til hvorfor foreldre velger vår Montessori-skole for barna sine.

Individuell læring
Våre pedagoger fokuserer på å tilpasse undervisningen til hvert enkelt barns unike behov, interesser og ferdigheter. Dette vil gi barnet muligheten til å lære i sitt eget tempo og utforske emner som interesserer dem.

Hands-on læring
Montessorimetoden har fokus på praktisk, erfaringbasert læring gjennom bruk av spesialdesignede materialer og aktiviteter. Dette vil hjelpe barnet ditt med å forstå abstrakte konsepter ved hjelp av fysiske læringsmateriell som kan bli manipulert for inngående dypdelæring i alle fagområder.

Selvstendighet og ansvar
Vi som Montessori-skole jobber med å fremme selvstendighet og ansvar hos barna. Vi oppfordrer barna til å ta initiativ, ta egne beslutninger og utforske sin
nysgjerrighet i et læringsmiljø som er støttende og oppmuntrer til læring.

Blanding av aldre
I våre Montessoriklasserom legger vi tilrettefor aldersblanding av klassetrinn, så i undervisningen vil ofte barn fra ulike aldersgrupper være i samme gruppe. Dette vil bidra til et fellesskap, der eldre barn kan være mentorer og rollemodeller for yngre, samtidig som yngre barn kan lære av de eldre.

Fokus på helhetlig utvikling
På vår Montessori-skole vektlegger vi ikke bare akademisk læring, men også utvikling av sosiale, følelsesmessige og praktiske ferdigheter. Dette igjen vil
bidrar til en helhetlig utvikling av barnet.

Respekt for barnet
Montessorimethoden vektlegger respekt for hvert enkelt barn som individ og anerkjenner deres verdighet og rett til å uttrykke seg fritt. Dette grunnlaget er med til å skaper et miljø preget av respekt, empati og samarbeid mellom barn og barn, og barn og voksne.

Forskningsbasert tilnærming
Montessorimetoden er basert på omfattende forskning på internasjonalt nivå, der barns utvikling og ny praksis for dypdelæring står sentralt. Metoden har vært gjenstand for gjentatt forskning i mange land, og er anerkjent i mange land for å være effektiv i å fremme barns læring og utvikling.

Vi er stolte over vår skole og viser frem noen av grunnene hvorfor mange foreldre velger Montessoriskolen vår for barna sine.

Imidlertid er det viktig å huske at hver familie og hvert barn er unikt, så det er viktig å vurdere hva som passer best for deres barn, når man tar en så viktig beslutning som skolevalg for barnet sitt.

Les mer
Per Arne Andersen Per Arne Andersen

Å skjerme eller ikke skjerme - er det spørsmålet?

I en verden hvor digital teknologi er i stadig utvikling og får stadig større plass i livet til mange har skjermbruk blitt en integrert del av daglig livet, også i utdanningssektoren. Bruken av IT-verktøy i skolen har sine fordeler og ulemper, og det er viktig å vurdere disse for å sikre at elevenes læringsopplevelse og sosiale tilpasning er god.

IT-verktøy i skolen har åpnet for en en rekke muligheter som kan berike undervisningen. Interaktive læreprogrammer, tilgang til online ressurser, og muligheten for samarbeid over nettet kan alle bidra til en mer engasjerende, fleksibel, variert og interaktiv læringsopplevelse. For eksempel kan elever utforske verdenskart, historiske hendelser og vitenskapelige fenomener gjennom interaktive applikasjoner som støtter og utfyller tradisjonell undervisning, eller hvor engasjerende hadde det vært å få opplevd historiske hendelser i VR-briller etter at man først hadde en presentasjon fra en lærer? Eller vært ombord i den internasjonale romstasjon og se jorden utenifra? Det ligger uten tvil store muligheter for å utvide barnas horistont her!

På en annen side øker bekymringer rundt de asosiale aspektene ved overdreven skjermbruk. En økning i skjermtid kan føre til redusert fysisk aktivitet og sosial interaksjon, noe som kan være problematisk for barns utvikling. I tillegg kan kontinuerlig eksponering for skjermer utfordre elevers konsentrasjon og fokus, som b.la nevnt i en pressemelding fra regjeringen om økt skjermbruk (Regjeringen, 2023).

Gitt den omfattende skjermbruken i samfunnet kan det argumenteres for at skolen kan, og kanskje bør, være en annen type arena - en som prioriterer direkte, personlig interaksjon og fysiske aktiviteter. Ved å skape et miljø der skjermbruken er begrenset, kan skolen fremme sosiale ferdigheter og fysisk helse, samtidig som den gir et nødvendig pusterom fra den digitale verden barna møter på fritiden, hjemme og hos venner.

Mens IT-verktøy, nettbrett og smarttelefoner utvilsomt har sin plass i moderne utdanning og i livet til det moderne mennesket er det essensielt å finne en balanse. Det er viktig å anerkjenne og adressere også de asosiale og potensielt negative aspektene ved skjermbruk. Skolen har en unik mulighet til å fungere som et supplement til den digitale eksponeringen. Skolen kan være denne arenaen ved å tilby en rikere og mer variert læringsopplevelse - en ekte opplevelse i 3 dimensjoner (minst!). Det er derfor kritisk at utdanningssystemet tar skritt for å sikre at skjermbruken ikke tar opp all tiden vi har til personlig interaksjon og fysisk aktivitet i skolen samt at det ikke skapes dårlige digitale vaner som barna tar med seg hjem og videre i livet.

Det mange har opplevd at mangler i den offentlige skolen er en gjennomtenkt og ett godt pedagogisk begrunnet underlag for innføringen av nettbrett og laptop i skolen for de minste. For mange har bruken av disse verktøyene føltes tilfeldig, lite nyttig og har kanskje skapt mer støy, distraksjon, tilvenning til mye skjerm og distanse slik at det økte læringsutbytte man så for seg kanskje ikke har inntruffet. 

Slik som denne artiklen påpeker (Utdanningsnytt, 2023) så er det kanskje slik at tradisjonelle og digitale læremidler kan utfylle hverandre og at problemet kanskje ligger i selve gjennomføringen og den enkelte læreres kompetanse til å gjennomføre et godt opplegg digitalt. Videre er artiklen inne på det viktige spørsmålet at det “å måle skjermtid” er ikke det avgjørende i selv, men at det er hvordan skjermtiden utnyttes og hva slags utbytte elevene sitter igjen med som er det viktige. Det er selvsagt en viktig nyansering; det er forskjell å bruke 3 timer på Tiktok eller et spill uten dybde hver dag kontra 3 timer på å lese om no studere - selv om alt dette er “skjermtid”.

Bare så det er sagt - Horten Montesorri er på ingen måte motstandere av teknologi og står ikke på barrikaden for å fjerne teknologi verken fra samfunnet, klasserommet eller barnas liv for øvrig. Det vi er opptat av er at skolen må kunne begrunne det pedagogisk samt være bærekraftig sosialt. Forskningen på området er ikke helt klar på dette i dag (Forskning.no, 2023), selv om mange rapporter viser at fasiten antagelig er at skjermtiden i seg selv ikke er problematisk, men “...det er hvordan barn bruker den og hvilket innhold de ser”. Interessant nok sier denne paraplystudien at “TV er en fordel” for akademiske prestasjoner om barna ser pedagogiske programmer med foreldre. Effekten av skjermbruk anses derfor å være veldig “...avhengig av kontekst, innhold og miljø..” og det virker som den offentlige skolen ikke har funnet nøkkelen til å dra ut de antatte gode effektene.

Noen av de største spørsmålene rundt teknologi vi står overfor vil antagelig den oppvoksende generasjon måtte ta stilling til i årene som kommer - etiske problemstillinger rundt innføring av kunstig intelligens er en av de, teknologi som kan hjelpe med klimakrisen en annen. Gode løsninger på slike problemstillinger vil trenge mennesker som både forstår og kan teknologi, men som først og fremst er reflekterte, kritisk tenkende, sosiale og ansvarsfulle mennesker.



Referanser

Regjeringen. 2023. “Økt skjermbruk utfordrer elevenes konsentrasjon”. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/okt-skjermbruk-utfordrer-elevenes-konsentrasjon/id3018879/

Forkning.no. 2023. “Forskere samlet 681 studier om barn og skjermbruk – dette fant de ut” https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-digital-teknologi-internett/forskere-samlet-681-studier-om-barn-og-skjermbruk-dette-fant-de-ut/2281746

Nettavisen. 2023. “I Silicon Valley gir de barna penn og papir, istedenfor skjerm. De har skjønt noe” https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/i-silicon-valley-gir-de-barna-penn-og-papir-istedenfor-skjerm-de-har-skjont-noe/o/5-95-260501

Dagens Næringliv. 2023. “Innlegg fra gründer”.
https://www.dn.no/innlegg/teknologi/digitalisering/skole/innlegg-fra-grunder-jeg-har-jobbet-noen-ar-i-silicon-valley-og-elsker-teknologi-men-frykter-hva-den-gjor-med-oss-og-med-barna-vare/2-1-1160251

Utdanningsnytt. 2023. “Klok bruk av skjerm i skolen”.
https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-foreldre-hoyre/klok-bruk-av-skjerm-i-skolen/361193

Les mer
Per Arne Andersen Per Arne Andersen

I anledning 1. søndag i advent gikk elever og foreldre i fakkeltog med Fagerheim og Falkensten skolekorps fra Løvøya til Falkensten grendehus. En hyggelig førjulstradisjon i nærmiljøet vårt!

Les mer